Publicaciones: Todas

Search
  1. Le retour de Pologne d’Henri III: images alexandrines du roi au Bucentaure

    Le retour de Pologne d’Henri III: images alexandrines du roi au Bucentaure

    Article | Autor(es): Guy Poirier

    Si la véritable nature du roi Henri III, celui que Pierre Chevallier dénommait le roi shakespearien, demeure scellée pour l'éternité, les pièces de circonstance écrites pendant les premières années de son règne peuvent en revanche nous renseigner sur les tentatives parfois contradictoires de...

  2. Le Roi dans la ville. Anthologie des entrées royales dans les villes françaises de province (1615-1660)

    Le Roi dans la ville. Anthologie des entrées royales dans les villes françaises de province (1615-1660)

    Article | Autor(es): Marie-France Wagner, Daniel Vaillancourt, Marie-Joelle Louison-Lassablière

  3. Le Scuole Piccole nella Venezia dei Dogi. Note d’archivio per la storia delle confraternite veneziane
  4. Le sonnet 130 de Shakespeare ou le blason mis à nu

    Le sonnet 130 de Shakespeare ou le blason mis à nu

    Article | Autor(es): Natalie Roulon

    Shakespeare’s sonnet 130 is sometimes read as an anti-blazon, and therefore as a misogynist text. Drawing on a large number of Renaissance poems, I show that this is a misreading of the sonnet which, far from presenting the Dark Lady in satirical fashion, pays her an unconventional tribute....

  5. Le suggestioni del Purgatorio ne Il deserto dei Tartari: Buzzati e il modello dantesco tra poetica, immaginario e missione morale
  6. Le teminolgue/The Terminologist

    Le teminolgue/The Terminologist

    2025-07-10 17:51:11 | Article | Autor(es): Jean-Paul Champagne | https://doi.org/10.31468/cjsdwr.180

    No description provided. / Aucune description fournie.

  7. Le territoire agroalimentaire en tant qu’attrait touristique au Québec: Réflexion à l’égard des représentations d’une destination gourmande à partir du concept de terroir

    Le territoire agroalimentaire en tant qu’attrait touristique au Québec: Réflexion à l’égard des représentations d’une destination gourmande à partir du concept de terroir

    2025-03-19 22:12:54 | Article | Autor(es): Ronaldo Tavares de Souza, Pascale Marcotte, Laurent Bourdeau | https://doi.org/10.15353/cfs-rcea.v10i3.612

    Terroir products are characterized by the uniqueness of the territory where they are produced. This uniqueness is used to promote them, but it may also serve to trigger the interest of individuals in this territory. Starting in Europe and linked to wine, the concept of terroir is expanding all...

  8. Le théâtre au service de la cause universitaire à la Renaissance

    Le théâtre au service de la cause universitaire à la Renaissance

    Article | Autor(es): Lyse Roy

    Cette étude retrace l'histoire la production théâtrale à l’Université de Caen à la fin du Moyen Âge et au début de la Renaissance. Elle s'intéresse particulièrement à la production de la Farce de Pates-Ouaintes, oeuvre présumée de Pierre de Lesnauderie. Cette pièce permet de comprendre les liens...

  9. Le vie verso la ragione: i segni del nuovo realismo in Gomorra

    Le vie verso la ragione: i segni del nuovo realismo in Gomorra

    Article | Autor(es): Torunn Haaland

    Il saggio si concentra sui concetti di realtà e impegno etico e civile in Gomorra. Il romanzo-inchiesta di Roberto Saviano viene in­serito nel contesto del ritorno al realismo e dell’emergere di “oggetti narrativi non-identificati” nella narrativa contemporanea, per poi es­sere associato al...

  10. Le voyage d'Italie et la formation des élite françaises

    Le voyage d'Italie et la formation des élite françaises

    Article | Autor(es): Jean Balsamo

    During the sixteenth century, at least until 1559, Italy was a centre for political, diplomatic, and cultural activity for the French elite, who undertook studies and training in the Peninsula. Lawyers and magistrates in the making eagerly enrolled in the universities of Pavia, Ferrara, and...

  11. Le « Persistent Identifier (PID) Consortium » de Royaume-Uni

    Le « Persistent Identifier (PID) Consortium » de Royaume-Uni

    2024-04-11 20:06:28 | Report | Autor(es): Caroline Winter | https://doi.org/10.25547/36RE-VH79

    Dans un article pour The Scholarly Kitchen en juin 2020, Alice Meadows soutient que maintenant, alors que la pandémie COVID-19 a conduit à des niveaux sans précédent d’ouverture et de collaboration entre les chercheurs du monde entier, la construction d’une infrastructure de recherche solide et...

  12. Le «vrai» médecin à la Renaissance

    Le «vrai» médecin à la Renaissance

    Article | Autor(es): Colette Quesnel

    According to Erasmus, the true Renaissance physician is also a philosopher. What does that statement really mean? The answer lies in the medical theories that are influenced by the theological, social and philosophical contexts.

  13. Learned Credulity in Gianfrancesco Pico’s Strix

    Learned Credulity in Gianfrancesco Pico’s Strix

    Article | Autor(es): Walter Stephens

    In 1522–23, Gianfrancesco Pico della Mirandola was involved in trials that executed ten accused witches. Soon after the trials, he published Strix, sive de ludificatione daemonum, a meticulous defence of witch-hunting. A humanistic dialogue as heavily dependent on classical literature and...

  14. Learner-centered Language Instruction in the Italian Curriculum
  15. Learner-Created Podcasts: Fostering Information Literacies in a Writing Course

    Learner-Created Podcasts: Fostering Information Literacies in a Writing Course

    2025-07-10 17:50:22 | Article | Autor(es): Stephanie Bell | https://doi.org/10.31468/cjsdwr.747

    This paper describes an experimental learner-created podcasting assignment in a first-year undergraduate research skills course for professional writers. The podcasting assignment serves as a contextualized experiential writing project that invites students to refine their research skills by...

  16. Learning to Make Discipline-Specific Knowledge Through Writing

    Learning to Make Discipline-Specific Knowledge Through Writing

    2025-07-10 17:50:45 | Article | Autor(es): Philippa Spoel, Renee Corbeil | https://doi.org/10.31468/cjsdwr.432

    No description provided. / Aucune description fournie.

  17. Learning to Teach Writing to Engineers

    Learning to Teach Writing to Engineers

    2025-07-10 17:50:46 | Article | Autor(es): Aviva Freedman, Natasha Artemeva | https://doi.org/10.31468/cjsdwr.420

    No description provided. / Aucune description fournie.

  18. Learning to Unlearn the Teaching and Assessment of Academic Writing

    Learning to Unlearn the Teaching and Assessment of Academic Writing

    2025-07-10 17:50:08 | Article | Autor(es): Mya Poe | https://doi.org/10.31468/dwr.977

    The last two years have raised important questions about how we can make the teaching of academic writing more equitable. In fact, the current moment invites us to “learn to unlearn” ways of teaching academic writing that perpetuate inequity. In this reflective article, I draw on decolonial...

  19. Learning Transfer or Transforming Learning?: Student Interns Reinventing Expert Writing Practices in the Workplace

    Learning Transfer or Transforming Learning?: Student Interns Reinventing Expert Writing Practices in the Workplace

    2025-07-10 17:50:38 | Article | Autor(es): Graham Smart, Nicole Brown | https://doi.org/10.31468/cjsdwr.504

    No description provided. / Aucune description fournie.

  20. Lecture allégorique et lecture emblématique: l’utilisation de “l’allegacion” à des fins morales; l’exemple des Métamorphoses d’Ovide

    Lecture allégorique et lecture emblématique: l’utilisation de “l’allegacion” à des fins morales; l’exemple des Métamorphoses d’Ovide

    Article | Autor(es): Jean-Claude Moisan, Sabrina Vervacke

    Legrand, dans l’Archiloge Sophie, donne à “l’allegacion” deux finalités: embellir le langage et inciter à la vertu. Pour ce faire, il s’ingéniera à fixer le sens moral profond que recèlent les fictions des Métamorphoses d’Ovide en les rangeant sous des catégories commodes et faciles d’utilisation...